Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

A kocsid miatt maradsz szegény? Egy új autó valós költségei.

Autó költségei

Egyre inkább érik 21 éves autónk cseréje, így elkezdtem felmérni a piacot és a lehetőségeinket, amely tanulságát most megosztom veled is.

SPOILER ALERT:

Az autó pokoli drága!

És itt nem is az autó árára gondolok, hanem minden egyéb költségre.

Ahogy sokakat, úgy a vágyaim engem is észrevétlenül elvittek az új autó vásárlás irányába, amelynek tudatosulása után excel táblával próbáltam visszarángatni magamat a valóságba, ahol lehet nincs új autó illat vagy kormányfűtés, cserébe van sok megspórolt millió forint.

Pedig nem egy luxus kategóriás új autóban gondolkodtam, hanem egy 7 millió forint körüli Dacia Dusterben, Suzuki Vitaraban vagy Renault Capturben.

Az érdekelt, hogy a következő 5 évben mennyibe fog kerülni egy ilyen értékű autó összesen és 1 km-re vetítve. Az utóbbi azért fontos, mert így tudom igazán jól összehasonlítani más alternatívákkal, mint például a Mol Limo vagy GreenGo autóbérlési lehetőségek.

Nézzük a számokat.

Költségek, amivel az átlag számol

Kezdetnek vettem azokat az általános autóhoz kapcsolódó költségeket, amikkel a legtöbben azért még szoktak számolni.

  • Gépjármű adó
  • Biztosítások (KFB / Casco)
  • Benzin
  • Éves szerviz költségek


Amit a költségeknél rendszeresen el szoktak felejteni az a parkolási díj, hiszen ha nagyvárosban fizetett zónában laksz, akkor ennek van éves díja, de az egyéb parkolásokból és simán összejön egy évben több tízezer forint. Ha pedig messzebbről ingázol be a munkahelyedre, akkor egy parkolóhely bérlése éves szinten akár több százezer forintba is kerülhet.

A másik ilyen az autópálya költségek. Éves matricák vagy az egy-egy alkalommal vásárolt 10 napos matricák összegei.

Az én esetemben nagyjából a következő összegeket kalkuláltam erre az 5 évre:


Tehát a következő 5 évben elmegy a fenti költségekre bő 4 millió forint, ami 1 km-re vetítve 82 forintba kerül.

És akkor ott van még az autó 7 millió forintos ára, amit teljes egészében már sose látok vissza.

Így jön képbe az amortizáció, amivel már kevesebben számolnak.

Az autó értéke csökken, amit szintén figyelembe kell venni

A kérdés az, hogyha 5 év múlva el akarom adni az autót, akkor mi az az ellenérték, amit ezért visszakapok. Ez sok mindentől függ, mint például az autó adottságaitól, mint a márkája, felszereltsége, színe, motorja, állapota, de akár aktuális piaci helyzettől is. Például az elmúlt 3 évben erős túlkereslet volt, ami miatt egy új autónak kevésbé csökkent az értéke. Azért ez a ritkább eset, így a sokkal valószínűbb általános piaci sztendertet vettem alapul vagyis, hogy egy 5 éves időtávon valahol 30 és 50 százalék közötti értékcsökkenést fog elszenvedni az autó.

Én 40%-kal számoltam, így 5 év múlva nagyjából 4,2 millió forintot látnék vissza, ami egy 2,8 milliós értékcsökkenést jelentett. Tehát ez az a vagyon, ami elpárolgott a 7 millió forintomból. Ha ezt hozzáadom az általános költségekhez, akkor 1 km megtétele máris 138 forintra nőtt.


De itt még nincs vége a költségeknek, ugyanis még csak most jön az egyik sunyi és igen komoly tétel.

A költség, amivel szinte senki nem számol: a tőke alternatív költsége

A tőke jelen esetben a 7 millió forint. Amikor úgy döntök, hogy autót vásárlok belőle, akkor ezzel párhuzamosan azt a döntést is meghozom, hogy más alternatívába nem teszem ezt a pénzt.

Persze ez a pénz heverhetne a bankszámlán is a következő 5 évben, de aki kicsit is tudatos pénzügyeiben nem tesz ilyet, hiszen tudja, hogy vannak olyan alternatívák, ahol a 7 millió forint további forintokat tudna szülni. Arról nem is beszélve, hogy az infláció folyamatosan Pacman módjára eszi a pénzed értékét, úgyhogy már csak emiatt sem érdemes parlagon hagyni.

Az egyik ilyen biztos alternatíva lehet a magyar állampapír. Például a megújult 5 éves lejáratú Magyar Állampapír Plusz (2029/M), amelynél tudjuk, hogy a következő kamatokat fogja fizetni:


Ha ebben pihenne a 7 millió forintom a következő 5 évben, akkor 2 694 615 forintot kapnék rá garantáltan. Tehát, amikor úgy döntök, hogy inkább autót veszek, akkor az amortizáció mellett ezt is elbukom.

Összeadva ezeket megkapom az autó igazi költségét.

1 km így már 192 forintomba kerül.

De ha te már olyan ügyes befektető vagy, aki képes az állampapíron túl kockázatosabb értékapapírokban magasabb hozamot elérni, akkor az alternatív költséged még magasabb lesz és ezzel együtt az autód költségei is.

Például ha már átlag évi 10 százalékot el tudsz érni, akkor egy 7 milliós új autónál az alternatív költséged rögtön felugrik 4 273 570 forintra.

Hát nem ironikus? Minél ügysebben fektetsz be, annál drágább lesz az autód.

Így az 1 km ára inkább a 223 forinthoz közelít.

Hogy ez sok vagy kevés, leginkább az mutatja jól, hogy 160 – 220 Ft / km-ért már kapsz Mol Limot vagy GreenGo és az egész autómacerát kiszervezted az életedből. Persze ehhez Budapesten kell élni, de ezeken kívül is vannak olyan alternatívák, mint a tömegközlekedés.

Összegezve

Nem lesz új autónk még egy jó ideig és ebben rengeteget segített az, hogy összeszedtem a költségeket és láttam, hogy nagyjából mennyibe fájna is ez nekem.

A cikk üzenete, hogy bármire is készülsz milliókat, tízmilliókat elkölteni, azt ne tisztán érzelemből tedd, hanem számolj, majd gondolkodj és ennek eredményeként hozz döntést. Lehet rájössz, hogy nincs is szükséged autóra és instant több millió forintot tettél az életedbe, ami sokkal inkább növeli a szabadságodat, mint egy autó. Ne higgy az autóreklámoknak, nem az autó adja a szabadságot…

Minden helyzet egyedi, valószínűleg neked teljesen más számok jönnek ki, tehát ha éppen autót vennél vagy csak a meglévő autódra becsülnéd meg a költségeket, akkor ide kattintva letöltheted az excel táblát, amivel te is kiszámolhatod ezeket. De a Kiszámolón is van egy tökjó kalkulátor erre.

Az alábbi ZsugaZsonglőrök podcast adásban beszélgettünk részletesebben erről és sok más pénzügyi témáról. Hallgass bele, ha megfogott a téma.

Tetszett a cikk? Akkor a hírlevelet imádni fogod.

Heti rendszerességgel megosztom gondolataimat arról, amit a pénzről éppen tanultam vagy olvastam. Semmi spam, csak tiszta érték.

Add meg email címed és csatlakozz az 1000+ feliratkozóhoz. 

A feliratkozással elfogadod az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat

10 Responses

  1. Ok. Nem számolsz az alternatív utazási költségekkel. Bérlet, taxi, autó bérlés. Nem számolsz a kieső idővel, a várakozással, a megnövekedett utazási idővel, a klíma nélküli vonattal busszal járó kényelmetlenséggel. A 21 éves autód már olyan szinten korrodálódott, hogy valószínűleg koporsóvá válna egy ütközésnél. Ez magasabb életbiztosítással jár, combos baleseti halál kiegészítéssel. Nem kell új autót venned, vegyél egy négy-öt évest.
    A kamat sem annyi, mert nem számolsz az inflációval.

    1. A podcast adásban pont az általad felsorolt dolgokat nagyjából mind el is mondom és képzeld még a konkluzióm is az, hogy valószínűleg 5 éves autót fogok nézni. A kamat az kamat. Maximum a reál kamat nem annyi, de azt meg sehol nem is írtam. Vagy szerinted hogyan kéne számolnom az inflációval?

    2. „Nem számolsz a kieső idővel, a várakozással, a megnövekedett utazási idővel, a klíma nélküli vonattal busszal járó kényelmetlenséggel. ”
      Egyrészt ez igaz, ezeket a posztban illett volna jelezni. Bár talán az lehetett a posztoló indoka, hogy ezek a tényezők erősen függenek az egyéni körülményektől, nem mindegy, hogy egy kis faluban laksz vagy egy nagyvárosban, mennyire távol a munkahelyedtől, iskolától, stb. De ezzel együtt is fontos lett volna ezekről is írni.
      Másrészt a fogalmazásod arra utal, hogy ezeket a tényezőket az autó melletti indoknak tartod, ezért említed pl. az időtényezőt háromszor is, meg az egyéb utazási formák kényelmetlenségét.
      Ami az időtényezőt illeti, azzal teljesen jogos számolni, de nem árt, ha őszinte vagy magadhoz és az autóhasználat esetén számolsz a dugókban töltött idővel vagy éppen a parkolóhelykeresésre fordított idővel is. Ez az objektív része.
      A szubjektív meg az, hogy egy buszon vagy egy vonaton tudsz olvasni, a volán mögött nem, valakinek ez is fontos, azaz másképp súlyozza a kétfajta utazási mód időveszteségét. Másik példa ugyanerre, hogy én bringával járok munkába, az valamivel lassabb, viszont a bringázás egyszerre utazás és testedzés is, tehát amit vesztek a lassabb utazással, azt megnyerem azzal, hogy nem kell külön konditerembe vagy uszodába járnom.

  2. Remek cikk az autó tényleges költségeinek láthatóvá tételéhez. Nekünk Skoda Octaviánk van és próbáljuk írni a kiadásokat. Nekem a szerviz költség, az éves kötelező átvizsgálások miatt, kicsit alacsonynak tűnik a miénkkel összehasonlítva (nekünk évi 100e – 200e Ft), emellett az autópálya matrica is lehet kissé alultervezettnek tűnik.
    Egyetértek az előző hozzászólóval, hogy az alternatív közlekedés valamilyen becslését érdemes levonni a befektethető összegből, hisz a jelenlegi kalkuláció a teljes 7 millió forint befektetésével számol, ami 0 Ft alternatív utazási költséget feltételez.
    Nagyon jól mutatja a cikk, hogy meglepően költséges autót fenntartani.

  3. Értem a cikk írójának érvelését, de könyörgöm, miért kell mindig kalkulálni? Szükségem van rá, fenntartom. Azért dolgozom, élek, hogy jól is érezzem magam. Én örülök az új autómnak. A számításaid alapján nem engedhetném meg, mert okosan másba kellene ezt a pénzt fektetnem. NEM,!!!! 60 éves elmúltan, felsőfokú végzettségem van, idegen nyelvet beszélek, multinál dolgozom, igenis megengedem. Nem mindig dekázni, mire????? A szebb bársony koporsó bélésre? A gyereknek? Miért nem lehet érzemi alapon dönteni? LEHET! Nem tudatos a pénzügyi hozzáállásom? Nem érdekel! Bocsi, csak ezt meg akartam írni!!!

    1. Szerintem a cikk nem is állít olyat, hogy nem lehet érzelmi alapon dönteni. Nagyon szűk réteg teheti meg azonban, hogy egy autóvásárlás döntését kizárólag érzelmi alapon hozza meg, mivel szíve szerint nyílván mindenki a legdrágább luxusautókat választaná. Szóval minden bizonnyal Te is valamilyen szinten számolgattál, amikor úgy döntöttél, hogy megengedhetsz egy új autót magadnak, és nem csak ráböktél arra a szalonban, amelyik a legjobban tetszett. Ha van 30 millió forint félretett pénzem, akkor vehetek fel plusz hitelt és megvehetem az 50 milliós porsche SUV-t, vagy besétálhatok egy toyota szalonba és vehetek 10 millóért egy szintén új autót. Mindkettő érzelmi döntés is, csak más szinten, hiszen valójában egy 10 éves használt is minden igényemet ki tudná elégíteni. Szóval az emberek 99%-a kénytelen számolgatni valamilyen szinten, mielőtt egy ilyen döntést meghoz, ha viszont már az ember számolgat, akkor szerintem egyáltalán nem probléma, ha van egy cikk, ami segít abban, hogy miket is érdemes végiggondolni. Vannak olyanok, akik simán megengedhetik maguknak, hogy a cikkben felsorolt összes költséggel együtt megvegyenek egy új autót, ez a cikk elsősorban nem nekik szól, hanem azoknak, akik csak úgy gondolják, hogy megengedhetik maguknak, de valójában nem, mivel egy csomó dolgot kihagytak a számításból. Hidd el, hogy rengeteg ilyen ember van 🙂

    2. Köszönöm Zsolt! Jobban magam sem írhattam volna meg 🙂

      @Éva: Teljesen rendben van, ha valaki a végén érzelmi alapon úgy dönt, hogy a magas költségek ellenére megvásárolja az autót, mert szeretne az élete minőségén javítani és hajlandó megfizetni ennek az árát. A baj akkor van, amikor az ember nincs tudatában annak, hogy mennyi is ez az ár és mivel jár az életére nézve. Sajnos a legtöbben durván alul becsülik ezt az összeget, így akár milliókkal többet fizetve, mint ahogy gondolják. A cikkem üzenete az volt, hogy légy legalább nagyságrendileg tisztában ezzel, mielőtt egy ilyen volumenű döntést meghozol és gondold végig, hogy ez miként lesz hatással a te és családod életére. Természetesen annak sincs értelme, hogy az ember haláláig csak halmozza a pénzt, de ez egy nagyon szűk kisebbség „problémája”. A nagy többségre a túlköltekezés jellemző.

  4. Az átlag magyarnak nincs 7m Ft tőkéje. Hitelre vesz autót. Szóval nem az alternatív hozam elvesztésével kell kalkulálni, hanem hitelkamattal.

  5. Nagy tetszett a cikk, mindössze egyetlen dolgot hiányoltam a „tőke alternatív költsége” fejezetből: ha befektetésként is figyelembe veszem az adott pénzösszeget, akkor 3 (eléggé elnagyolt) kategóriát különböztet meg az átlagember tudat alatt:
    a, semmilyen módon nem befolyásolja az autó a pénzkereseti módomat és lehetőségeimet(erről szól a cikk)
    b, néha azzal járok munkába/néha szükségem van rá egyéb pénzkereseti lehetőségeim realizálására (pl. lakóhelyemtől távol eső ingatlan gondozása/rendben tartása, ami növeli az ingatlan értékét és eladáskor tisztességet hasznot fog hozni, de vinnem kell olyan eszközöket pl fűkasza stb amik miatt nagyon ajánlatos _saját_ autóval rendelkezni)
    c, pénzkereseti lehetőségeimhez kötelező, átlagember rosszul definiálva munkaeszköznek mondja (de nem mint hivatásos sofőrként saját autóval végezve, az teljesen más megközelítés lenne, akkor tárgyi eszköz) ebben az esetben a munkáját nem tudná végezni/jelentősen korlátozná az autó hiánya pl. napi munkájában jelentős ingázásra kényszerül ami alternatív módokon számottevően korlátozva lenne, szóba sem jöhet a tömegközlekedés/autóbérléssel járó egyéb nehezítő körülmények

    ezek kizárólag a pénzügyi befektetési szemléletnél lehetnek megfontolásra érdemes tényezők

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó cikkek

Ezekről is írtam a témában

Prémium Magyar Állampapír (PMÁP)

Változó kamatozású állampapír, amely évente fizet kamatot, amelynek mértéke két tényezőből áll össze: Kamatbázis + Kamatprémium

Kamatbázis: Első 1 évben fix, majd a KSH által meghatározott átlagos infláció a megelőző évben. Részletek

Kamatprémium: Részletek

Futamidő: 8 éves futamidejű. 

Visszaváltási díj: 1% – ez azt jelenti, hogy amennyiben idő előtt szeretnéd eladni állampapírjaidat, akkor levonnak 1 százalékot a tőkéből és az addig felhalmozott kamatból.

Információk az aktuális sorozatról: PMÁP oldalán tudsz informálódni 

Bónusz Magyar Állampapír (BMÁP)

Változó kamatozású állampapír, amely negyedévente fizet kamatot, amelynek mértéke két tényezőből áll össze: Kamatbázis + Kamatprémium

Kamatbázis: A 3 hónapos diszkont kincstárjegy hozamától függ. A kamatfordulót megelőző négy eredményesen megtartott aukciók átlag hozama adja.

Kamatprémium: 1%

Futamidő: 3 év, de idő előtt is eladható az aktuális visszaváltási költséggel, így rövidebb időtávban is lehet gondolkodni.

Visszaváltási díj: 1% – ez azt jelenti, hogy amennyiben idő előtt szeretnéd eladni állampapírjaidat, akkor levonnak 1 százalékot a tőkéből és az addig felhalmozott kamatból.

Információk az aktuális sorozatról: BMÁP oldalán tudsz informálódni 

Diszkont Kincstárjegy (DKJ)

Általában kifejezetten rövid, éven belüli (3, 6 és 12 hónapos) lejáratú állampapírokat sorolunk ide.

Lejárat: DKJ oldalán láthatod a különböző sorozatokhoz tartozó lejáratokat.

Éves hozam: DKJ oldalán az Eladási hozam (ÁKK-ISMA) oszlopban láthatod az éves hozamot.

Eladási árfolyam: DKJ oldalán az Eladási Nettó Árfolyam. Érthetőbben ez az az ár, amiért meg tudod venni, mert eladják neked.

Vételi árfolyam: Az az árfolyam, amennyiért eladhatod lejárat előtt a DKJ-t.

Nem kamatozó értékpapír, amelynek lényege, hogy kamatkifizetés helyett, névérték alatt veheted meg és a futamidő végére eléri a 100 százalék névértéket. Mutatok egy példát:

Tételezzük fel, hogy vásárolsz 100 darab 10 000 forint alapcímletű 12 hónapos diszkont kincstárjegyet, amelynek összértéke 1 000 000 forint. Ha a 2023.06.17.-én akarnám megvenni a D230628 sorozatszámú DKJ-t, akkor ezt 917 400 forintért tudom megtenni, ugyanis az árfolyama 91,74 százalék. 12 hónap elteltével megkapnám az 1 000 000 forintot, ezzel bezsebelve a 9,39 százalék hozamot.

Az Allianz pénztárnak nincs online belépési folyamata, de meg lehet oldani, hogy postára járkálás nélkül is be lehessen lépni. Ennek folyamatát írtam le itt.

1. lépés: Töltsd ki a belépési nyilatkozatot

Kattints ide a belépési nyilatkozat letöltéséhez. Ez egy kitölthető PDF fájl.

Először töltsd ki a belépési adatokat (I.)

Az alábbi minta szerint töltsd ki személyes adataid.

Írd be a vállalt tagdíj mértékét (II.)

Ez nem egy vállalás, így akármit is írj ide, az nem von maga után kötelezettséget. Például a magyar átlag egészségügyi költés 15 ezer forint. Ha a munkáltatód fog fizetni, akkor azt is itt tudod megadni.

Add meg azonosító okmányok adatait (IV.)

A tagi nyilatkozatok elfogadása / elutasítása (V.)

Ezekre nyomhatsz igent vagy nemet is attól függően, hogy milyen tájékoztatást szeretnél kapni a jövőben a pénztártól.

Kiemelt közszereplői nyilatkozat kitöltése (VII.)

Töltsd ki, hogy magyar vagy külföldi állampolgár vagy-e, illetve, hogy közszereplő vagy-e.

Utolsó lépésként pedig pipáld be az igénylő legalján, hogy csatolt dokumentumként elküldöd a személyazonosító okmány és lakcímkártya másolatát.

Amennyiben szeretnél kedvezményezettet is hozzáadni a pénztári tagságodhoz, akkor ehhez az alábbi linken töltsd le a nyomtatványt és szintén töltsd ki és hitelesítsd.

Kedvezményezett hozzáadása nyomtatvány letöltés

2. lépés: Belépési nyilatkozat PDF fájl hitelesítése AVDH-val vagy aláírással

Kitöltötted és elmentetted a PDF fájlt, amit már csak hitelesítened kell.

Itt válik szét a folyamat attól függően, hogy rendelkezel-e ügyfélkapuval vagy sem.

Rendelkezel ügyfélkapuval

Amennyiben rendelkezel ügyfélkapuval, akkor AVDH-val egyszerűen és gyorsan tudod hitelesíteni a belépési nyilatkozatod.

Ide kattintva éred el az AVDH dokumentum hitelesítőt.

Itt nyomj a bejelentkezés gombra és lépj be ügyfélkapus felhasználóddal.

Sikeres bejelentkezés után az alábbi felület fogad.

Húzd be a kitöltött PDF fájlt és pipáld ki az „Elfogadom az ÁSZF-et” négyzetet és kattints a Feltöltés gombra.

A rendszer hitelesíti a dokumentumot, amiután le tudod tölteni azt.

 

Az így hitelesített PDF fájlt az azonosító okmányok másolatával küldd el az epenztar@allianz.hu email címre.

Nem rendelkezel ügyfélkapuval

Amennyiben nem rendelkezel ügyfélkapuval, akkor ki kell nyomtatnod a belépési nyilatkozatot, majd aláírni és postán elküldeni a 1242 Budapest, Pf. 462 címre.

3. lépés: Befizetés utalással vagy bankkártyával

Ezután a pénztár a kapott dokumentumok alapján záradékolja a belépési nyilatkozatot és hamarosan kapsz tagi okiratot tagi azonosító kóddal.

A tagdíjat vagy eseti befizetést a 18100002-00054029-21010015 számlaszámra kell utalnod, közleményben pedig add meg adószámod vagy tagi azonosítókódod.

Vagy bankkártyával is befizethetsz az Allianz oldalán keresztül.

Érdemes rögtön elutalni 4000 forintot (közleményben az adóazonosítóddal), mert a kártyát csak ezután fogják elkészíteni. 

FONTOS! Miután megkaptad a kártyát, aktiválnod kell a levélben megadott számon,ahol beazonosítanak, hogy biztosan te kaptad-e meg. 

Remélem ez a kis útmutató hasznos volt és lassan elkezdheted élvezni az adó-visszatérítés előnyeit.

Megmutatom, hogy hogyan ne vegyen ki senki pénzt a zsebedből

  • Pénzügyi audit – átnézem meglévő pénzügyi termékeid (Nyugdíjbiztosítás, LTP stb.)
  • Befektetés – megmutatom miként tudod pénzed kamatoztatni, minimális költségek mellett
  • Pénzügyi terv – összerakjuk azt a rendszert, amely egyre közelebb visz az pénzügyi szabadsághoz

Jogi nyilatkozat

A Számvető egy ingyenesen elérhető pénzügyi weboldal, amelynek célja, hogy az olvasókat segítse releváns információkkal, amelyek a leginkább érthető módon mutatják be az adott pénzügyi terméket. Kérlek azonban, hogy az itt közölt információkat ne tekintsd ajánlásnak. Vedd figyelembe, hogy az oldalon megjelenő tartalmak teljesen szubjektívek, amelyek hiányosak és/vagy pontatlanok lehetnek. Kérlek minden esetben ellenőrizd az itt leírtakat. Sőt, hálás leszek érte, ha pontatlanságot találsz és ezt jelzed felém. Ezek a teljesen ingyenes tartalmak a partnerek (az ezen az oldalon felsorolt ​​vállalatok némelyikétől) affiliate linkjén történő belépések után kapott ajánlási jutalékoknak köszönhetően fenntartható (ezek nem járnak többletköltséggel a belépőnek/regisztrálónak).