Egyre inkább érik 21 éves autónk cseréje, így elkezdtem felmérni a piacot és a lehetőségeinket, amely tanulságát most megosztom veled is.
SPOILER ALERT:
Az autó pokoli drága!
És itt nem is az autó árára gondolok, hanem minden egyéb költségre.
Ahogy sokakat, úgy a vágyaim engem is észrevétlenül elvittek az új autó vásárlás irányába, amelynek tudatosulása után excel táblával próbáltam visszarángatni magamat a valóságba, ahol lehet nincs új autó illat vagy kormányfűtés, cserébe van sok megspórolt millió forint.
Pedig nem egy luxus kategóriás új autóban gondolkodtam, hanem egy 7 millió forint körüli Dacia Dusterben, Suzuki Vitaraban vagy Renault Capturben.
Az érdekelt, hogy a következő 5 évben mennyibe fog kerülni egy ilyen értékű autó összesen és 1 km-re vetítve. Az utóbbi azért fontos, mert így tudom igazán jól összehasonlítani más alternatívákkal, mint például a Mol Limo vagy GreenGo autóbérlési lehetőségek.
Nézzük a számokat.
Költségek, amivel az átlag számol
Kezdetnek vettem azokat az általános autóhoz kapcsolódó költségeket, amikkel a legtöbben azért még szoktak számolni.
- Gépjármű adó
- Biztosítások (KFB / Casco)
- Benzin
- Éves szerviz költségek
Amit a költségeknél rendszeresen el szoktak felejteni az a parkolási díj, hiszen ha nagyvárosban fizetett zónában laksz, akkor ennek van éves díja, de az egyéb parkolásokból és simán összejön egy évben több tízezer forint. Ha pedig messzebbről ingázol be a munkahelyedre, akkor egy parkolóhely bérlése éves szinten akár több százezer forintba is kerülhet.
A másik ilyen az autópálya költségek. Éves matricák vagy az egy-egy alkalommal vásárolt 10 napos matricák összegei.
Az én esetemben nagyjából a következő összegeket kalkuláltam erre az 5 évre:
Tehát a következő 5 évben elmegy a fenti költségekre bő 4 millió forint, ami 1 km-re vetítve 82 forintba kerül.
És akkor ott van még az autó 7 millió forintos ára, amit teljes egészében már sose látok vissza.
Így jön képbe az amortizáció, amivel már kevesebben számolnak.
Az autó értéke csökken, amit szintén figyelembe kell venni
A kérdés az, hogyha 5 év múlva el akarom adni az autót, akkor mi az az ellenérték, amit ezért visszakapok. Ez sok mindentől függ, mint például az autó adottságaitól, mint a márkája, felszereltsége, színe, motorja, állapota, de akár aktuális piaci helyzettől is. Például az elmúlt 3 évben erős túlkereslet volt, ami miatt egy új autónak kevésbé csökkent az értéke. Azért ez a ritkább eset, így a sokkal valószínűbb általános piaci sztendertet vettem alapul vagyis, hogy egy 5 éves időtávon valahol 30 és 50 százalék közötti értékcsökkenést fog elszenvedni az autó.
Én 40%-kal számoltam, így 5 év múlva nagyjából 4,2 millió forintot látnék vissza, ami egy 2,8 milliós értékcsökkenést jelentett. Tehát ez az a vagyon, ami elpárolgott a 7 millió forintomból. Ha ezt hozzáadom az általános költségekhez, akkor 1 km megtétele máris 138 forintra nőtt.
De itt még nincs vége a költségeknek, ugyanis még csak most jön az egyik sunyi és igen komoly tétel.
A költség, amivel szinte senki nem számol: a tőke alternatív költsége
A tőke jelen esetben a 7 millió forint. Amikor úgy döntök, hogy autót vásárlok belőle, akkor ezzel párhuzamosan azt a döntést is meghozom, hogy más alternatívába nem teszem ezt a pénzt.
Persze ez a pénz heverhetne a bankszámlán is a következő 5 évben, de aki kicsit is tudatos pénzügyeiben nem tesz ilyet, hiszen tudja, hogy vannak olyan alternatívák, ahol a 7 millió forint további forintokat tudna szülni. Arról nem is beszélve, hogy az infláció folyamatosan Pacman módjára eszi a pénzed értékét, úgyhogy már csak emiatt sem érdemes parlagon hagyni.
Az egyik ilyen biztos alternatíva lehet a magyar állampapír. Például a megújult 5 éves lejáratú Magyar Állampapír Plusz (2029/M), amelynél tudjuk, hogy a következő kamatokat fogja fizetni:
Ha ebben pihenne a 7 millió forintom a következő 5 évben, akkor 2 694 615 forintot kapnék rá garantáltan. Tehát, amikor úgy döntök, hogy inkább autót veszek, akkor az amortizáció mellett ezt is elbukom.
Összeadva ezeket megkapom az autó igazi költségét.
1 km így már 192 forintomba kerül.
De ha te már olyan ügyes befektető vagy, aki képes az állampapíron túl kockázatosabb értékapapírokban magasabb hozamot elérni, akkor az alternatív költséged még magasabb lesz és ezzel együtt az autód költségei is.
Például ha már átlag évi 10 százalékot el tudsz érni, akkor egy 7 milliós új autónál az alternatív költséged rögtön felugrik 4 273 570 forintra.
Hát nem ironikus? Minél ügysebben fektetsz be, annál drágább lesz az autód.
Így az 1 km ára inkább a 223 forinthoz közelít.
Hogy ez sok vagy kevés, leginkább az mutatja jól, hogy 160 – 220 Ft / km-ért már kapsz Mol Limot vagy GreenGo és az egész autómacerát kiszervezted az életedből. Persze ehhez Budapesten kell élni, de ezeken kívül is vannak olyan alternatívák, mint a tömegközlekedés.
Összegezve
Nem lesz új autónk még egy jó ideig és ebben rengeteget segített az, hogy összeszedtem a költségeket és láttam, hogy nagyjából mennyibe fájna is ez nekem.
A cikk üzenete, hogy bármire is készülsz milliókat, tízmilliókat elkölteni, azt ne tisztán érzelemből tedd, hanem számolj, majd gondolkodj és ennek eredményeként hozz döntést. Lehet rájössz, hogy nincs is szükséged autóra és instant több millió forintot tettél az életedbe, ami sokkal inkább növeli a szabadságodat, mint egy autó. Ne higgy az autóreklámoknak, nem az autó adja a szabadságot…
Minden helyzet egyedi, valószínűleg neked teljesen más számok jönnek ki, tehát ha éppen autót vennél vagy csak a meglévő autódra becsülnéd meg a költségeket, akkor ide kattintva letöltheted az excel táblát, amivel te is kiszámolhatod ezeket. De a Kiszámolón is van egy tökjó kalkulátor erre.
Az alábbi ZsugaZsonglőrök podcast adásban beszélgettünk részletesebben erről és sok más pénzügyi témáról. Hallgass bele, ha megfogott a téma.
10 Responses
Ok. Nem számolsz az alternatív utazási költségekkel. Bérlet, taxi, autó bérlés. Nem számolsz a kieső idővel, a várakozással, a megnövekedett utazási idővel, a klíma nélküli vonattal busszal járó kényelmetlenséggel. A 21 éves autód már olyan szinten korrodálódott, hogy valószínűleg koporsóvá válna egy ütközésnél. Ez magasabb életbiztosítással jár, combos baleseti halál kiegészítéssel. Nem kell új autót venned, vegyél egy négy-öt évest.
A kamat sem annyi, mert nem számolsz az inflációval.
A podcast adásban pont az általad felsorolt dolgokat nagyjából mind el is mondom és képzeld még a konkluzióm is az, hogy valószínűleg 5 éves autót fogok nézni. A kamat az kamat. Maximum a reál kamat nem annyi, de azt meg sehol nem is írtam. Vagy szerinted hogyan kéne számolnom az inflációval?
„Nem számolsz a kieső idővel, a várakozással, a megnövekedett utazási idővel, a klíma nélküli vonattal busszal járó kényelmetlenséggel. ”
Egyrészt ez igaz, ezeket a posztban illett volna jelezni. Bár talán az lehetett a posztoló indoka, hogy ezek a tényezők erősen függenek az egyéni körülményektől, nem mindegy, hogy egy kis faluban laksz vagy egy nagyvárosban, mennyire távol a munkahelyedtől, iskolától, stb. De ezzel együtt is fontos lett volna ezekről is írni.
Másrészt a fogalmazásod arra utal, hogy ezeket a tényezőket az autó melletti indoknak tartod, ezért említed pl. az időtényezőt háromszor is, meg az egyéb utazási formák kényelmetlenségét.
Ami az időtényezőt illeti, azzal teljesen jogos számolni, de nem árt, ha őszinte vagy magadhoz és az autóhasználat esetén számolsz a dugókban töltött idővel vagy éppen a parkolóhelykeresésre fordított idővel is. Ez az objektív része.
A szubjektív meg az, hogy egy buszon vagy egy vonaton tudsz olvasni, a volán mögött nem, valakinek ez is fontos, azaz másképp súlyozza a kétfajta utazási mód időveszteségét. Másik példa ugyanerre, hogy én bringával járok munkába, az valamivel lassabb, viszont a bringázás egyszerre utazás és testedzés is, tehát amit vesztek a lassabb utazással, azt megnyerem azzal, hogy nem kell külön konditerembe vagy uszodába járnom.
Remek cikk az autó tényleges költségeinek láthatóvá tételéhez. Nekünk Skoda Octaviánk van és próbáljuk írni a kiadásokat. Nekem a szerviz költség, az éves kötelező átvizsgálások miatt, kicsit alacsonynak tűnik a miénkkel összehasonlítva (nekünk évi 100e – 200e Ft), emellett az autópálya matrica is lehet kissé alultervezettnek tűnik.
Egyetértek az előző hozzászólóval, hogy az alternatív közlekedés valamilyen becslését érdemes levonni a befektethető összegből, hisz a jelenlegi kalkuláció a teljes 7 millió forint befektetésével számol, ami 0 Ft alternatív utazási költséget feltételez.
Nagyon jól mutatja a cikk, hogy meglepően költséges autót fenntartani.
Értem a cikk írójának érvelését, de könyörgöm, miért kell mindig kalkulálni? Szükségem van rá, fenntartom. Azért dolgozom, élek, hogy jól is érezzem magam. Én örülök az új autómnak. A számításaid alapján nem engedhetném meg, mert okosan másba kellene ezt a pénzt fektetnem. NEM,!!!! 60 éves elmúltan, felsőfokú végzettségem van, idegen nyelvet beszélek, multinál dolgozom, igenis megengedem. Nem mindig dekázni, mire????? A szebb bársony koporsó bélésre? A gyereknek? Miért nem lehet érzemi alapon dönteni? LEHET! Nem tudatos a pénzügyi hozzáállásom? Nem érdekel! Bocsi, csak ezt meg akartam írni!!!
Teljes mértékben igazad van. 👍
Szerintem a cikk nem is állít olyat, hogy nem lehet érzelmi alapon dönteni. Nagyon szűk réteg teheti meg azonban, hogy egy autóvásárlás döntését kizárólag érzelmi alapon hozza meg, mivel szíve szerint nyílván mindenki a legdrágább luxusautókat választaná. Szóval minden bizonnyal Te is valamilyen szinten számolgattál, amikor úgy döntöttél, hogy megengedhetsz egy új autót magadnak, és nem csak ráböktél arra a szalonban, amelyik a legjobban tetszett. Ha van 30 millió forint félretett pénzem, akkor vehetek fel plusz hitelt és megvehetem az 50 milliós porsche SUV-t, vagy besétálhatok egy toyota szalonba és vehetek 10 millóért egy szintén új autót. Mindkettő érzelmi döntés is, csak más szinten, hiszen valójában egy 10 éves használt is minden igényemet ki tudná elégíteni. Szóval az emberek 99%-a kénytelen számolgatni valamilyen szinten, mielőtt egy ilyen döntést meghoz, ha viszont már az ember számolgat, akkor szerintem egyáltalán nem probléma, ha van egy cikk, ami segít abban, hogy miket is érdemes végiggondolni. Vannak olyanok, akik simán megengedhetik maguknak, hogy a cikkben felsorolt összes költséggel együtt megvegyenek egy új autót, ez a cikk elsősorban nem nekik szól, hanem azoknak, akik csak úgy gondolják, hogy megengedhetik maguknak, de valójában nem, mivel egy csomó dolgot kihagytak a számításból. Hidd el, hogy rengeteg ilyen ember van 🙂
Köszönöm Zsolt! Jobban magam sem írhattam volna meg 🙂
@Éva: Teljesen rendben van, ha valaki a végén érzelmi alapon úgy dönt, hogy a magas költségek ellenére megvásárolja az autót, mert szeretne az élete minőségén javítani és hajlandó megfizetni ennek az árát. A baj akkor van, amikor az ember nincs tudatában annak, hogy mennyi is ez az ár és mivel jár az életére nézve. Sajnos a legtöbben durván alul becsülik ezt az összeget, így akár milliókkal többet fizetve, mint ahogy gondolják. A cikkem üzenete az volt, hogy légy legalább nagyságrendileg tisztában ezzel, mielőtt egy ilyen volumenű döntést meghozol és gondold végig, hogy ez miként lesz hatással a te és családod életére. Természetesen annak sincs értelme, hogy az ember haláláig csak halmozza a pénzt, de ez egy nagyon szűk kisebbség „problémája”. A nagy többségre a túlköltekezés jellemző.
Az átlag magyarnak nincs 7m Ft tőkéje. Hitelre vesz autót. Szóval nem az alternatív hozam elvesztésével kell kalkulálni, hanem hitelkamattal.
Nagy tetszett a cikk, mindössze egyetlen dolgot hiányoltam a „tőke alternatív költsége” fejezetből: ha befektetésként is figyelembe veszem az adott pénzösszeget, akkor 3 (eléggé elnagyolt) kategóriát különböztet meg az átlagember tudat alatt:
a, semmilyen módon nem befolyásolja az autó a pénzkereseti módomat és lehetőségeimet(erről szól a cikk)
b, néha azzal járok munkába/néha szükségem van rá egyéb pénzkereseti lehetőségeim realizálására (pl. lakóhelyemtől távol eső ingatlan gondozása/rendben tartása, ami növeli az ingatlan értékét és eladáskor tisztességet hasznot fog hozni, de vinnem kell olyan eszközöket pl fűkasza stb amik miatt nagyon ajánlatos _saját_ autóval rendelkezni)
c, pénzkereseti lehetőségeimhez kötelező, átlagember rosszul definiálva munkaeszköznek mondja (de nem mint hivatásos sofőrként saját autóval végezve, az teljesen más megközelítés lenne, akkor tárgyi eszköz) ebben az esetben a munkáját nem tudná végezni/jelentősen korlátozná az autó hiánya pl. napi munkájában jelentős ingázásra kényszerül ami alternatív módokon számottevően korlátozva lenne, szóba sem jöhet a tömegközlekedés/autóbérléssel járó egyéb nehezítő körülmények
ezek kizárólag a pénzügyi befektetési szemléletnél lehetnek megfontolásra érdemes tényezők