Szomorú, de úgy tűnik, hogy a bankunkkal olyan tartós kapcsolatot építünk ki, mint amiről párunkkal csak álmodunk. De lakóhelyet is előbb váltunk, mint bankot. Ez pedig tipikusan az a lusta döntés, ami végül pénzbe kerül. Éppen bankváltásban vagyok, ezért megvizsgáltam a lehetőségeket és, hogy vajon miért nem szeretünk bankot váltani.
Banknál dolgozva úri dolgom volt. A dolgozói csomag keretében lényegében semmiért nem kellett fizetnem. De ennek vége. Vége a szép időknek és mostmár nekem is fizetnem kell a banki költségeket, mint bármely halandó embernek.
Igazából először azt gondoltam, hogy jó lesz nekem a korábbi bankom legolcsóbb számlája. Amúgy is kinek van kedve kikeresni egy jobb ajánlatot, aztán megnyitni, aztán bezárni a régit és végül mindent átállítani az új banknál, ahogy a réginél volt és utána még az új felületeket is megszokni?
Aztán eszembe jutott, hogy én, amúgy egy pénzügyi blogot írok és pontosan erre szoktam felhívni a figyelmet, hogyha pénzről van szó, akkor igenis járjunk utána a dolgoknak, mert különben valahol ráfizetünk. Ezért felkötöttem a macinacit (home office rulez) és elindultam a bankváltás útján.
Nagyon nem váltunk bankot!
Kezdjük a tényekkel. Az emberek nem szeretnek bankot váltani. Ezt gondolom Te is sejtetted. De a kérdés, hogy mennyire nem? Jöjjön egy kis statisztika. (Hozzáteszem nem volt egyszerű releváns adatokat találni, mivel a legutolsó tanulmányt erről még a BB készítette, amit eredeti helyéről már töröltek, így csak a rá hivatkozott cikkekből tudtam adatot találni, akik nem hivatkozták le, így bízzunk benne, hogy igazat írtak)
100 random megkérdezett emberből 73 még soha nem váltott bankot. Őszintén szólva ez még jobb is, mint amire számítottam. De helyezzük kontextusba ezt a számot.
Ugyanígy vizsgálva a válásokat azt, látjuk, hogy 100 emberből 45 elválik, ami azt jelenti, hogy csupán 55 éli le életét boldogan életét a mindhalálig.
Még lakóhelyet is szívesebben váltunk, hiszen az emberek 39%-a költözött az elmúlt egy évtizedben.
Miért nem szeretünk váltani?
Mert a dolgok sosem olyan egyszerűek, mint ahogy elsőre tűnnek. Én egy szerencsésen egyszerű helyzetből indulok. Nincs semmilyen hiteltermék a számlámhoz kapcsolva. Sajnos sokan nem tudják lecserélni bankjukat, mivel számos hitel feltétele, hogy a törlesztés a bankszámláról történjen. Így a bankváltási hajlandóságot nem lehet értékelni az eladósodottság nélkül. (Sajnos erről nem találtam statisztikát, de ha tippelnem kéne, akkor sok házasságot is csak ez tart össze).
De azért valószínűleg lusták is vagyunk. Biztos vagyok benne, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mekkorák a banki költségei és, hogy akár évi 10 ezrekkel is többet fizethetnek még egy sima banki számlaterméknél is. Ezért, ha Te azon szerencsések között vagy, aki nincs rákényszerítve arra, hogy a jelenlegi bankjánál maradjon, akkor azt tanácsolom, hogy néha fusd át költségeid és nézd meg, hogy más bankoknál mégis mennyit fizetnél.
A bankváltás folyamata
Manapság nagyon egyszerűen meg lehet nézni, hogy számodra melyik lehet a legmegfelelőbb számla és ott mennyit kéne fizetned. Én ezt a bankmonitor honlapján tettem meg.
Vizsgáld meg, hogy számlatörténeted alapján milyen tranzakcióid vannak és mekkora értékben. Ezeket vidd fel és 5 perc alatt meg is van mennyi az annyi.
Ráadásul 2009 óta van egyszerűsített bankváltás, ami a korábban említett ügyintézési macerát megkönnyíti. Ezzel elég csak az új kiválasztott bankodhoz bemenned és ott maximum egy órában elintézni a bankváltáshoz szükséges adminisztrációt.
Ennek folyamatáról találtam egy remek cikket, amely jól körbe járja a témát, ezért ha érdekel részletesebben, akkor olvasd el itt.
Irány a bankfiók
Gyakran kiderül, hogy még váltani sem szükséges ahhoz, hogy spóroljunk, mivel akár saját bankunknál is lehet egy jóval kedvezőbb számla, amivel jobban járunk.
Plusz vannak bankok, ahol még csak be sem kell menni a bankfiókba, hiszen akár online is elintézhetjük az új számla nyitását.
Kutató munka megvolt és most elindulok az új bankom fiókjába. Miért? Mert tudatosan kezelem a pénzügyeim!
2 Responses
Szerintem szorosan összefügg azzal, hogy a kevés pénzt sokan nem becsülik (SMS díjak, számlavezetés, stb. aztán évente is „csak” 10-20 ezer), meg a szokásos pénzügyi analfabetizmussal, hogy kis bank azért nem jó, mert az biztos majd csődbe megy, meg lenyúlja a pénzét.
De telefonoknál is ugyanez van. Még mindig nem láttam olyan ajánlatot, hogy szolgáltatónál olcsóbb lenne. (mármint ha leosztod 24 hónapra a lakossági díjcsomag és az ugyanazt nyújtó flottás csomag árának különbözetét) De ott még odajön a 0% THM is hozzá, hiszen nem drága a 300 ezres telefon sem, ha ingyen elviszed és „csak” havi 15 ezret törlesztesz…
Igen, teljesen egyetértek veled. Én is hajlamos vagyok belesni ebbe a hibába. Pedig ezek a kis összegek hosszútávon összeadódnak és nagyra nőnek. Először a banki költségekkel nem foglalkozol, utána a telefon előfizetés költségeivel, lakásbiztosítás stb… Aztán azon veszed észre magad, hogy évente már lehet plusz 100 ezrekkel fizetsz többet. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a munkahelyi büfében 300 forintért megiszom egy kávét. Adott napon nem sok az a 300 Ft. De, ha minden nap iszom egyet, akkor az évi ~60 ezer forint. Sok kicsi sokra megy. Persze azt is teljesen megértem, aki erre azt mondja, hogy neki belefér. A lényeg inkább az, hogy tisztában legyünk a hosszútávú költségekkel és ez alapján hozzunk tudatos döntéseket.
Érdekes ez a kis bank csődbe megy félelem téma. A cikk után pont egy barátom ugyanezzel megkeresett, hogy nem félek-e kis bankba menni. Igazából bennem ez a félelem faktor fel sem merült, pedig ezek szerint sokaknak komoly tényező a választásnál. Erről lehet majd írok egy cikket 🙂