Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Így csinál a marketing gépezet egy agyatlan zombit belőled

Független Pénzügyi segítségért csúsztasd fel!

Szükséglet vagy vágy

Ismerős az érzés, amikor ott állsz a csordultig ruhákkal tömött szekrényed előtt és úgy érzed nincs egy göncöd, amit felvehetnél?

Őszintén szólva én nem 🙂 Simán el lennék egy évig egy farmer nadrággal.

De tudom, hogy sokan így kezdik a napot. És egyre több ember van ezzel így. Ez nagyban köszönhető az ügyes sales marketingesek munkájának is. Persze nem kell őket túlmisztifikálni. Olyan dolog megvásárlására még ők sem tudnak rávenni, amit Te nem akarsz.

Cserébe rátudnak venni olyan dolgok vásárlására, amire nincs szükséged!

A szükség és a vágyak közötti különbség

Életünk során rengeteg időt töltünk vásárlással. Nincs egy nap, amikor éppen ne kéne valamit megvenni a boltban. Friss kenyér a vacsorához, tej a holnapi kávéhoz vagy az ebédünk a munkahelyi menzán. És van, amikor komolyabb vásárlási döntéseket kell meghoznunk, mint hogy milyen számítógépet vagy milyen autót vegyünk.

Ezek alapján két jól elhatárolható kategóriába tudjuk osztani a termékeket, szolgáltatásokat. Azok, amelyek valamilyen szükséget elégítenek ki és azok, amelyek csupán vágyakat.

A szükség egy egyszerű téma. Éhesek vagyunk, tehát ennünk kell, ezért ételt és italt kell vásárolnunk, különben meghalunk. És itt most nem a 70 ezer forintos beluga fekete kaviárra gondolok. Hanem egy jó kis parizerre például. Vagy szeretnénk eljutni a munkahelyünkre, ezért veszünk egy BKV/MÁV/Volán bérletet.

A vágy eggyel bonyolultabb téma. Ide azokat a dolgokat értem, amik az életed színvonalát növelik, de igazából tudnál nélkülük élni. Ha részletesebben érdekel a téma akkor olvasd el ÉLIN-ről szóló történetünket.

A legújabb iphone modell három kamerával és olyan innovatívan új funkciókkal, amiket nem is értek, de jól hangzanak, nem szükséglet, hanem a vágyad. Egy 40 ezres telefonnal is tudnál telefonálni, üzenetet küldeni és még a képeidet is filterezheted vele, hogy az instán begyűjthesd a lájkokat és követőket.

Ahogy a BMW X6-os is csupán egy vágy, hiszen egy 10 éves Suzuki Swift is fedezi azon szükségleted, hogy eljuss A pontból B-be.

De még a Danone Actimel bifidus actiregularis-szal sem szükséglet. Csupán vágy.

Egy ügyes sales marketinges pedig sokat dolgozik azon, hogy a szükséglet halmazod minél jobban táguljon és ne úgy érzékeld az adott terméket mintha az csak egy extra luxus lenne az életedben. Azt akarja, hogy azt érezd nem tudsz nélküle élni! Így már nem csupán vágy, hanem szükséglet.

Igazából nem azt veszed, mint amit gondolsz, hogy veszel

Nem dolgokat veszel.

Az érzést veszed meg, amit a dolgok kiváltanak belőled.

Nem egy edzőtermi bérletet veszel. Az álomtest képét veszed meg. A kockás has és a dagadó bicepsz képét, amelynek majd egy lány sem tud ellenállni.

Nem luxusautót veszel. Státuszt veszel, amely által sikeresnek érezheted magadat és érezheted mások irigykedő pillantásait, hogy neked ez is összejött az életben.

Nem medencét veszel. A gyerekekkel eltöltött boldog pillanatok képét veszed, amikor is önfeledt vidámsággal ugráltok be a vízbe és nevetve vízi pisztollyal lövöldözve rohangáltok a medence körül.

És a marketingesek nem állnak meg itt. Nem biztos, hogy elég a kép elültetése ahhoz, hogy valóban vásárlóvá válj. Kellenek a lökések, egy kis ijesztgetés.

Akciók, avagy hogy manipulálják az elméd a blackfriday-jel

Az összes nagy akciózás arra megy rá, hogy a veszteség érzetét ültesse el benned.

Vegyük például a Black Friday-t. Böngészgetsz a neten, amikor szembe jön veled egy cuki tacsis bögre, aminek nyilván senki sem tudna ellenállni.

Nem elég, hogy könnyes szemű édes tacskó néz ránk, de piros betűkkel még ott villog a kihagyhatatlan ajánlat. 40 % kedvezmény. 5 ezer forint helyett most csak 3 ezer, már csak két napig.

Az ilyen ajánlatok azt a stressz érzetet ültetik el benned, hogy ha most nem veszel, akkor pénzt veszítesz!

Ráadásul nem elég, hogy ott a potenciális veszteség rémképe, hanem még egy határidőt is kapunk. Ha nem cselekszel most, akkor elveszítesz egy remek lehetőséget arra, hogy pénzt spórolj.

Amikor már otthon szürcsölgetjük a forró citromos, mangós pickwick teánkat gondolkodunk el azon, hogy amúgy nekem szükségem volt erre a bögrére egyáltalán? Biztos nem elég az a 10 másik bögre? (Jó de azon nincsenek tacsik!) És ha már megvettem, akkor biztos jó árat fizettem érte? Nem lett volna olcsóbb venni egy sima fehér bögrét az ikeában 200 forintért és rányomni egy tacskó képét?

De sokszor még a felismerésig sem jutunk el, hogy a valóságban minket csúnyán megvezettek.

Hogyan tudunk védekezni ezek ellen

Először is érdemes átgondolni, hogy tényleg szükségünk van-e az adott termékre vagy szolgáltatásra. Ezt a legkönnyebben úgy tudod elérni, hogy nem veszed meg rögtön. Várj 2-3 hetet és, ha még mindig akarod, akkor megveheted. Én sokszor jövök rá így, hogy valójában nem is akarom azt a dolgot vagy találok más olcsóbb megoldást annak a szükségletnek vagy vágynak a kielégítésére. Még akkor is, ha éppen akciós a termék, akkor is várj. Akciók mindig lesznek, csak türelmesnek kell lenni.

Használd az ár összehasonlító oldalakat. A kereskedők már mindenre rárakják az akciós táblát, miközben, ha összehasonlítod más kereskedőkkel hamar észreveszed, hogy az a normál ár. A színekkel is nagyon szeretnek játszani, mivel rájöttek arra, hogy a piros, narancssárga színekre már reflexszerűen akciósnak ítélünk.

Rengeteg haszontalan tárgyat halmozunk fel életünk során, amik nagyrészt pontosan ilyen vásárlások eredménye. Ne legyél agyatlan zombi és ne dőlj be Te is a marketingesek olcsó húzásainak.

Tetszett a cikk? Akkor a hírlevelet imádni fogod.

Heti rendszerességgel megosztom gondolataimat arról, amit a pénzről éppen tanultam vagy olvastam. Semmi spam, csak tiszta érték.

Add meg email címed és csatlakozz az 1000+ feliratkozóhoz. 

A feliratkozással elfogadod az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó cikkek

Ezekről is írtam a témában

Megmutatom, hogy hogyan ne vegyen ki senki pénzt a zsebedből

  • Pénzügyi audit – átnézem meglévő pénzügyi termékeid (Nyugdíjbiztosítás, LTP stb.)
  • Befektetés – megmutatom miként tudod pénzed kamatoztatni, minimális költségek mellett
  • Pénzügyi terv – összerakjuk azt a rendszert, amely egyre közelebb visz az pénzügyi szabadsághoz

Prémium Magyar Állampapír (PMÁP)

Változó kamatozású állampapír, amely évente fizet kamatot, amelynek mértéke két tényezőből áll össze: Kamatbázis + Kamatprémium

Kamatbázis: Első 1 évben fix, majd a KSH által meghatározott átlagos infláció a megelőző évben. Részletek

Kamatprémium: Részletek

Futamidő: 8 éves futamidejű. 

Visszaváltási díj: 1% – ez azt jelenti, hogy amennyiben idő előtt szeretnéd eladni állampapírjaidat, akkor levonnak 1 százalékot a tőkéből és az addig felhalmozott kamatból.

Információk az aktuális sorozatról: PMÁP oldalán tudsz informálódni 

Bónusz Magyar Állampapír (BMÁP)

Változó kamatozású állampapír, amely negyedévente fizet kamatot, amelynek mértéke két tényezőből áll össze: Kamatbázis + Kamatprémium

Kamatbázis: A 3 hónapos diszkont kincstárjegy hozamától függ. A kamatfordulót megelőző négy eredményesen megtartott aukciók átlag hozama adja.

Kamatprémium: 1%

Futamidő: 3 év, de idő előtt is eladható az aktuális visszaváltási költséggel, így rövidebb időtávban is lehet gondolkodni.

Visszaváltási díj: 1% – ez azt jelenti, hogy amennyiben idő előtt szeretnéd eladni állampapírjaidat, akkor levonnak 1 százalékot a tőkéből és az addig felhalmozott kamatból.

Információk az aktuális sorozatról: BMÁP oldalán tudsz informálódni 

Diszkont Kincstárjegy (DKJ)

Általában kifejezetten rövid, éven belüli (3, 6 és 12 hónapos) lejáratú állampapírokat sorolunk ide.

Lejárat: DKJ oldalán láthatod a különböző sorozatokhoz tartozó lejáratokat.

Éves hozam: DKJ oldalán az Eladási hozam (ÁKK-ISMA) oszlopban láthatod az éves hozamot.

Eladási árfolyam: DKJ oldalán az Eladási Nettó Árfolyam. Érthetőbben ez az az ár, amiért meg tudod venni, mert eladják neked.

Vételi árfolyam: Az az árfolyam, amennyiért eladhatod lejárat előtt a DKJ-t.

Nem kamatozó értékpapír, amelynek lényege, hogy kamatkifizetés helyett, névérték alatt veheted meg és a futamidő végére eléri a 100 százalék névértéket. Mutatok egy példát:

Tételezzük fel, hogy vásárolsz 100 darab 10 000 forint alapcímletű 12 hónapos diszkont kincstárjegyet, amelynek összértéke 1 000 000 forint. Ha a 2023.06.17.-én akarnám megvenni a D230628 sorozatszámú DKJ-t, akkor ezt 917 400 forintért tudom megtenni, ugyanis az árfolyama 91,74 százalék. 12 hónap elteltével megkapnám az 1 000 000 forintot, ezzel bezsebelve a 9,39 százalék hozamot.

Az Allianz pénztárnak nincs online belépési folyamata, de meg lehet oldani, hogy postára járkálás nélkül is be lehessen lépni. Ennek folyamatát írtam le itt.

1. lépés: Töltsd ki a belépési nyilatkozatot

Kattints ide a belépési nyilatkozat letöltéséhez. Ez egy kitölthető PDF fájl.

Először töltsd ki a belépési adatokat (I.)

Az alábbi minta szerint töltsd ki személyes adataid.

Írd be a vállalt tagdíj mértékét (II.)

Ez nem egy vállalás, így akármit is írj ide, az nem von maga után kötelezettséget. Például a magyar átlag egészségügyi költés 15 ezer forint. Ha a munkáltatód fog fizetni, akkor azt is itt tudod megadni.

Add meg azonosító okmányok adatait (IV.)

A tagi nyilatkozatok elfogadása / elutasítása (V.)

Ezekre nyomhatsz igent vagy nemet is attól függően, hogy milyen tájékoztatást szeretnél kapni a jövőben a pénztártól.

Kiemelt közszereplői nyilatkozat kitöltése (VII.)

Töltsd ki, hogy magyar vagy külföldi állampolgár vagy-e, illetve, hogy közszereplő vagy-e.

Utolsó lépésként pedig pipáld be az igénylő legalján, hogy csatolt dokumentumként elküldöd a személyazonosító okmány és lakcímkártya másolatát.

Amennyiben szeretnél kedvezményezettet is hozzáadni a pénztári tagságodhoz, akkor ehhez az alábbi linken töltsd le a nyomtatványt és szintén töltsd ki és hitelesítsd.

Kedvezményezett hozzáadása nyomtatvány letöltés

2. lépés: Belépési nyilatkozat PDF fájl hitelesítése AVDH-val vagy aláírással

Kitöltötted és elmentetted a PDF fájlt, amit már csak hitelesítened kell.

Itt válik szét a folyamat attól függően, hogy rendelkezel-e ügyfélkapuval vagy sem.

Rendelkezel ügyfélkapuval

Amennyiben rendelkezel ügyfélkapuval, akkor AVDH-val egyszerűen és gyorsan tudod hitelesíteni a belépési nyilatkozatod.

Ide kattintva éred el az AVDH dokumentum hitelesítőt.

Itt nyomj a bejelentkezés gombra és lépj be ügyfélkapus felhasználóddal.

Sikeres bejelentkezés után az alábbi felület fogad.

Húzd be a kitöltött PDF fájlt és pipáld ki az „Elfogadom az ÁSZF-et” négyzetet és kattints a Feltöltés gombra.

A rendszer hitelesíti a dokumentumot, amiután le tudod tölteni azt.

 

Az így hitelesített PDF fájlt az azonosító okmányok másolatával küldd el az epenztar@allianz.hu email címre.

Nem rendelkezel ügyfélkapuval

Amennyiben nem rendelkezel ügyfélkapuval, akkor ki kell nyomtatnod a belépési nyilatkozatot, majd aláírni és postán elküldeni a 1242 Budapest, Pf. 462 címre.

3. lépés: Befizetés utalással vagy bankkártyával

Ezután a pénztár a kapott dokumentumok alapján záradékolja a belépési nyilatkozatot és hamarosan kapsz tagi okiratot tagi azonosító kóddal.

A tagdíjat vagy eseti befizetést a 18100002-00054029-21010015 számlaszámra kell utalnod, közleményben pedig add meg adószámod vagy tagi azonosítókódod.

Vagy bankkártyával is befizethetsz az Allianz oldalán keresztül.

Érdemes rögtön elutalni 4000 forintot (közleményben az adóazonosítóddal), mert a kártyát csak ezután fogják elkészíteni. 

FONTOS! Miután megkaptad a kártyát, aktiválnod kell a levélben megadott számon,ahol beazonosítanak, hogy biztosan te kaptad-e meg. 

Remélem ez a kis útmutató hasznos volt és lassan elkezdheted élvezni az adó-visszatérítés előnyeit.

Jogi nyilatkozat

A Számvető egy ingyenesen elérhető pénzügyi weboldal, amelynek célja, hogy az olvasókat segítse releváns információkkal, amelyek a leginkább érthető módon mutatják be az adott pénzügyi terméket. Kérlek azonban, hogy az itt közölt információkat ne tekintsd ajánlásnak. Vedd figyelembe, hogy az oldalon megjelenő tartalmak teljesen szubjektívek, amelyek hiányosak és/vagy pontatlanok lehetnek. Kérlek minden esetben ellenőrizd az itt leírtakat. Sőt, hálás leszek érte, ha pontatlanságot találsz és ezt jelzed felém. Ezek a teljesen ingyenes tartalmak a partnerek (az ezen az oldalon felsorolt ​​vállalatok némelyikétől) affiliate linkjén történő belépések után kapott ajánlási jutalékoknak köszönhetően fenntartható (ezek nem járnak többletköltséggel a belépőnek/regisztrálónak).